BB.2023-107

Sterk in gedrag en leren

Bij ons op school is er aandacht voor het gedrag en leren van je kind. We vinden het belangrijk dat ieder kind zich veilig voelt en zich ontwikkelt. Je kind leert bij ons op school binnen een groep. Onze school is een gestructureerde leeromgeving voor je kind. Daarnaast krijgt ieder kind bij ons de tijd, ruimte en begeleiding om te groeien. Leren lezen, rekenen en andere schoolvakken, maar ook in het leren omgaan met emoties en gevoelens. Ook is er dagelijks aandacht voor het leren op een juiste wijze contact te maken met anderen en hoe je in dit contact met anderen goede keuzes kunt maken.

Groepsvorming

Aan het begin van het jaar zijn we heel bewust bezig met de vorming van de groepen. Er worden allerlei activiteiten en lessen gedaan die bijdragen aan een gevoel van veiligheid en vertrouwen binnen de groep. Als er tussentijds kinderen instromen, zullen we hier ook weer bewust mee aan de slag gaan. De dynamiek van de groep wordt gedurende het jaar steeds in de gaten gehouden en er wordt steeds gekeken wat er nodig is om het voor iedereen fijn en veilig te houden. Dit doen de leerkrachten in samenwerking met de zorgcoördinator, de orthopedagoog, schoolpsycholoog en de gedragscoaches.

In die eerste periode leert de groep ook als groep samen te werken en ontdekken ze wat nodig is om lekker aan het werk te gaan. Hoe leer jij? Wat heb je nodig? Wat kun je zelf en waar heb je hulp bij nodig?

Themaweken

We weten dat kinderen het beste leren wanneer de leerstof wordt gekoppeld aan het 'echte leven'. Rekenen door het doen van boodschappen, het lezen van een recept tijdens het koken en leren over de natuur tijdens het werken in de tuin. Daarom werken we door het jaar heen binnen (schoolbrede) thema’s. Dit betekent dat we verschillende schoolvakken combineren rond één onderwerp.

Jaarlijks kiezen de gedragscoaches welke themaweken rondom gedrag we aanbieden. Thema’s die we moeten aanbieden binnen de kerndoelen van het onderwijs, plannen we gericht. Onderwerpen die gaan over relaties en seksualiteit, pesten en diversiteit gaan we juist met onze doelgroep niet uit de weg. Ons aanbod sluit altijd aan bij de ontwikkelingsfase van de kinderen.

Sociaal-emotionele lessen

Elke week geven we lessen gericht op sociaal-emotionele ontwikkeling. We gebruiken diverse methoden, aangepast aan de groep. Voor jonge kinderen maken we gebruik van “Tim en Toos spelen samen”, waarin handpoppen sociale situaties naspelen. Kinderen denken mee over oplossingen en oefenen dit in de praktijk met begeleiding van de leerkracht.

De Kanjertraining is een methode die op school wordt toegepast om onderling vertrouwen te bevorderen. Deze training bevat lessen en oefeningen om een positieve sfeer in de klas te creëren. De taal en afspraken van de Kanjertraining worden schoolbreed gebruikt.

Via deze link kunt u belangrijke hulpmiddelen van de Kanjertraining bekijken:

Aanmelden