BB.2023-131

Rijk in taal

Is TAAL een uitdaging voor je kind?

Lezen, spreken en luisteren krijgen extra aandacht op onze school. Wij leren je kind om de taal om hen heen goed te begrijpen en dingen te verwoorden. Al het personeel is geschoold in gesprekstechnieken die kinderen uitnodigen zich uit te spreken. We werken, samen met je kind, hard aan het vergroten van de woordenschat. Waar nodig ondersteunen we gesproken taal met tekeningen (ondersteunend tekenen).

Woordenschat

Leerlingen vergroten hier hun woordenschat enorm. We bieden nieuwe woorden aan binnen een thema, met behulp van een woordcluster. Zo leren kinderen wat woorden betekenen en hoe ze bij elkaar passen. Onze jonge kinderen leren dit in een taalgroepje tijdens het lezen van een prentenboek. In de bovenbouw wordt er gewerkt met een actueel thema uit het nieuws. Onze leerkrachten geven leerlingen ruimte en tijd om zich te uiten; ook als je kind hiervoor nog niet de juiste woorden kent. We stimuleren kinderen om de nieuwe woorden actief te gebruiken.

Logopedisten

Onze logopedisten begeleiden de leerkrachten, zodat zij bij alle leerlingen taalbegrip en taalgebruik stimuleren. Op een aantal dagen in de week werkt een externe logopedist bij ons op school. Je kind kan dan logopedische behandeling krijgen onder schooltijd. We zijn ons aan het verdiepen in onderwijs aan kinderen die opgroeien met een andere taal dan Nederlands.